Tyto stránky jsou zastaralé a nepředstavují aktuální webovou prezentaci Univerzity Palackého.
Pokud jste sem zabloudili omylem, aktuální web je https://ftk.upol.cz/.
Portál  |  STAG  |  e-mail
English
Fakulta tělesné kultury UP
03.11.2014, 09:26, Stáří: 9 r.

Závěrečná zpráva z evaluace výuky na FTK UP za letní semestr 2014

Autor: mv

V pořadí již šestá hodnotící zpráva z evaluace výuky na Fakultě tělesné kultury Univerzity Palackého v Olomouci přináší výsledky hodnocení, které korespondují s dosaženými výsledky z předcházejících období.

Zpráva ke stažení v PDF

Na konci letního semestru akademického roku 2013/2014 provedli studenti prezenční i kombinované formy studia evaluaci výuky předmětů rozvrhovaných v letním semestru. Sběr evaluačních dotazníků byl ukončen ke dni 30. června 2014. Po uvedeném datu budou odevzdané evaluační dotazníky zahrnuty do nadcházejícího období.

Souhrnné výsledky evaluace prezentuje tabulka se šestibodovou hodnotící škálou – 1 = nejnižší bodové ohodnocení (nejslabší výkon), 6 = nejvyšší bodové ohodnocení (výborný výkon).

Forma studia

Dotazníky

Předměty

Vyučující

Hodnotící škála

počet

počet

počet

využité rozpětí

Prezenční

3357

132

72

5,99–4,17

Kombinovaná

1700

100

61

6,00–2,22

Forma studia

Počet předmětů v jednotlivých stupních bodovací škály

6,00–5,00

4,99–4,00

3,99–3,00

2,99–2,00

1,99–1,00

Prezenční

116

16

Kombinovaná

94

3

1

2

Celkové zpracované výsledky za letní semestr 2014 vypovídají o poměrně kvalitně vedené výuce na FTK a ve srovnání s předchozími hodnocenými semestry (od zimního semestru 2011 až doposud) lze konstatovat, že se jedná o setrvalý a dlouhodobý stav, což je velmi pozitivní.

Za letní semestr bylo analyzováno celkem 5057 záznamových evaluačních dotazníků (za prezenční formu studia jich bylo odevzdáno 3357 a za kombinovanou formu studia 1700). V uvedeném období bylo hodnoceno 232 předmětů a na výuce se v obou formách studia podílelo 133 vyučujících, z toho 31 pedagogů souběžně přednášelo ve výuce studentů prezenčního i kombinovaného studia. Celkový počet odevzdaných dotazníků je v porovnání sledovaných letních semestrů vyrovnaný (LS 2012 – 5882, LS 2013 – 5249 dotazníků; graf 1) a obdobně i počet hodnocených předmětů je stabilní (LS 2012 – 246, LS 2013 – 248 předmětů; graf 2).

O dlouhodobě kvalitně vedené výuce vypovídá fakt, že opět většina předmětů (210) byla hodnocena v rozmezí nejvyššího bodového hodnocení (viz tabulka). Obdobně tomu bylo i v letním semestru 2012 (223 předmětů) a letním semestru 2013 (228 předmětů).

Z analýzy skóre i poznámek každého předmětu je zřejmé, že studenti jsou s mnoha vyučujícími, jejich „pedagogickým umem“, patřičným předáváním vědomostí a znalostí, zejména přístupem ke studentům, systematičností ve výuce, stanovení jasných a zřetelných pravidel, spokojeni. V některých případech se pro ně vyučující stává i osobním vzorem, což dokážou navíc i ohodnotit, a pro takového pedagoga je to impuls k dalšímu rozvoji a zároveň velmi milé poděkování. Těmto kolegům patří velké uznání, protože na ně snad budou jednou studenti vzpomínat s láskou, radostí, jelikož oni spoluvytvářejí tu příjemnou studijní atmosféru a mnohdy pomáhají řešit i vzdálené problémy studentů. Pomáhají šířit dobré jméno fakulty, a nepřímo tak mohou ovlivňovat i potencionální uchazeče o studium.

Ovšem ne všichni pedagogové disponují patřičnými dovednostmi a znalostmi, ať již z důvodu malé praxe nebo vlastního osobnostního nastavení. Zejména pro začínajícího pedagoga jsou poznámky z evaluace velmi cenné. Většinou z nich zjistí, zda nedochází k obsahovému překryvu předmětu s jinými, zda jeho přednes není chaotický, zda danou problematiku vysvětlil adekvátně (ani příliš složitě, ve vědeckých intencích, ani příliš triviálně, jako pro žáky prvního stupně), zda byl korektní apod. Evaluace zahrnuje bohužel i negativní hodnocení, naštěstí se jedná o ojedinělé případy, kdy studenti upozorňují na dochvilnost vyučujícího, přítomnost v době semestru ve výuce, chaotický způsob přednášení, způsob hodnocení výsledků, chování vyučujícího, jeho náladovost někdy až aroganci. Konkrétními, zejména negativními dosaženými výsledky se pak zabývá vedení fakulty a zvažuje potřebná opatření v úzké spolupráci s vedoucími kateder či institutu, kterým jsou dílčí výsledky jejich pracovníků předány.

Prostřednictvím evaluace byly a jsou také efektivněji vybavovány učebny a optimálněji zajišťovány materiální podmínky k výuce. Poznámek k materiálnímu vybavení tak výrazně ubylo. Studenty oboru Fyzioterapie jistě potěšilo, že je na začátku zimního semestru přivítala nová polohovatelná lehátka.

Závěrem si dovoluji prezentovat několik konkrétních postřehů:

„Vše na profesionální úrovni.“, „Jsem nanejvýš spokojen.“, „Rozumí tomu! Ale já ne.“, „Vyučující byl v pořádku, to hodiny jsou špatně sestaveny.“, „… informace jsem dostal, bohužel nudnou formou.“, „Ambiciózní a inteligentní vyučující, jenž vedl výuku velmi dobře.“, „Moc to hrotí.“, „Jako jeden z mála kantorů odpovídá na mail!“, „Žůžo vyučující.“, „Nic horšího jsem neviděl.“, „Doporučuji obohatit o erotické masáže.“, „Zajímavý a přínosný předmět, který lze využít v každém věku. Děkuji!“, „Hodiny s panem … jsou vždy přínosem. Je vždy připraven, má přirozenou autoritu, co řekne, to platí. Je spolehlivý, spravedlivý a vstřícný.“, „Vyučující je odborník, ale jeho schopnosti vyučovat jsou velmi špatné.“, „Ploutve a placky.“, „Nejlepší profesor na FTK. Myslím si, že nemá konkurenci. On ví, že moje srdce patří jemu.“, „Občas trochu velké tempo.“, „Inteligentní, vzdělaný, vtipný a chytrý chlapík s maximálním zaujetím pro obor. Muž na správném místě.“, „Vyučující často chyběl, byl zmatek v podmínkách splnění předmětu a termínu splnění.“, „Na A to umí pan děkan, na B vy a na C my ostatní.“, „Nepochybná ohromná znalost tématu se bohužel nedaří příliš přednášet.“, „Luxus!“, „Ráda sem chodím za předmětem i vyučujícím.“, „Mnohem lepší a klidnější než minule.“, „... vše dobře vysvětlí, z nikoho nedělá blbce a je vidět, že ho výuka baví a opravdu nás chce něco naučit.“, „… je super, dejte jí všechno, co chce!!!“, „Výuka je odfláklá! Zkracuje hodiny. Nebaví ho to. Nemá zájem o předání informací.“, „Mám ráda Vaši energii.“, „Byl jsem z toho vyděšený.“, „Sympaťák.“, „Nejasný výklad, zaměřeno spíše na teorii než praxi.“, „Jednička s hvězdičkou.“, „Naprosto nerovnoměrné rozhodování, u každého jinak, podle nálady. Nechodil do výuky včas, sám to po nás chtěl.“, „Pan virtuos je nejlepší.“, „Velice příjemný učitel.“, „Zkoušeli jste už řídit firmu přes počítač?“, „Že má být učitel nenáviděn nebo milován? Vy jste zajisté milována!“, „Kromě nervů z toho nic nemám.“, „Holt umí!“, „Kritika s radou pro zlepšení namotivuje, pouhá nekonstruktivní kritika demotivuje.“, „Skoro nám z toho psaní upadly ruce, ale jinak super!!!“, „Někdy bylo moc myšlenek najednou.“, „Je to borka a má šarm.“, „Je pro mne smutnou zprávou, že se tu vyučují staré postupy v psaní projektu.“, „Nelituji neděle ve škole.“, „Vzhledem k neúčasti vyučujícího, náhradní vedení nepovažuji za korektní.“, „Supr – to chceš!“, „… někdy není poznat, kdy hraje a kdy učí.“, „Předmět vyučovaný s láskou.“, „Sousedka po levé ruce byla vždy nepřipravena.“, „Zábava od začátku až do konce.“, „Blbost.“, „Vyučující s lidským přístupem.“, „Málo prostoru k seberealizaci.“, „Složitý předmět, parádně vysvětlený! Super.“, „Příjemná výuka s diskuzí.“, „Vyučování jsem si užila.“, „Výborné – přátelské prostředí.“.

 

Evaluace má smysl.

RNDr. Iva Dostálová, Ph.D.

FTK UP, říjen 2014



Aktuální zpravodajství a publicistiku z Univerzity Palackého najdete na stránkách Žurnálu Online.

Zpravodajství z UP
Vyhledávání studijních oborů na UPAbsolventi UP

Calendar of Events now only on Palacký University's  new webpages

Stránka aktualizována: 01. 04. 2011, Daniel Agnew