Kritéria habilitačního řízení na UP
Základem habilitačního řízení je komplexní posouzení aktivit uchazeče ustanovenou habilitační komisí. Komise zhodnotí především:
- v pedagogické oblasti
schopnost přednášet,
vedení diplomových a bakalářských prací,
autorství a spoluautorství učebních textů.
- ve vědecké či umělecké oblasti
a) vědecká oblast
zda uchazeč pravidelně publikuje výsledky své vědecké práce ve vědeckých periodikách, která jsou v daném oboru uznávána nejen v ČR, ale i v zahraničí,
nakolik je uznávaným odborníkem ve své vědecké disciplíně,
členství a angažovanost ve vědeckých a odborných společnostech,
b) umělecká oblast
zda jsou pravidelně vystavována či uváděna jeho umělecká díla v ČR a zahraničí, resp. zda-li pravidelně interpretuje díla v ČR a zahraničí, a to v obecně uznávaném oborovém kontextu,
zastoupení ve významných sbírkách,
publikace u renomovaných nakladatelů,
členství v porotách významných soutěží.
- v organizační oblasti
zda uchazeč vede výzkumný či umělecký kolektiv,
jak se podílí na organizaci pedagogického procesu na VŠ,
jeho oponentní a recenzní činnost,
jeho zapojení do organizace odborných akcí (kongresů, konferencí, seminářů, výstav, uměleckých festivalů ...).
Prvořadým kritériem hodnocení uchazeče je kvalita jeho pedagogické, vědecké či umělecké a organizační práce, avšak nelze zároveň pominout kvantitativní stránku hodnocení. Orientační kvantitativní požadavky specifikuje následující tabulka, jejich vzájemný poměr a váha je určována specifikou daného oboru.
Požadavek | Orientační počet |
Počet publikací ve vědeckých periodikách | 20 - 25 |
Počet monografií | 0 - 1 |
Citace a ohlasy | 10 |
Soustavná pedagogická práce na VŠ | 3 roky |
Tato kritéria jsou určena zejména pro habilitační komise jako podklad pro vypracování jejich stanoviska k habilitačnímu řízení uchazeče.