Tyto stránky jsou zastaralé a nepředstavují aktuální webovou prezentaci Univerzity Palackého.
Pokud jste sem zabloudili omylem, aktuální web je https://ftk.upol.cz/.
Portál  |  STAG  |  e-mail
English
Fakulta tělesné kultury UP

Výzkumné projekty

Trendy ve vývoji nadváhy a obezity, pohybové aktivity a sedavého chování u českých školáků: HBSC studie v rozmezí let 2002 – 2014 (2014 – 2016)

GAČR; GA14-02804S; CEP14-GA0-GA-R/02:3
Výzkumný projekt zahrnuje víceúrovňové průřezové šetření, které analyzuje trendy ve vývoji výskytu nadváhy a obezity, pohybové aktivity (PA) a sedavého chování českých školáků ve věku 11 až 15 let. Účastníci a školy byly získány prostřednictvím
„Health Behaviour in School-aged Children“ (HBSC) výzkumu v letech 2002 (n=5012), 2006 (n=4782) a 2010 (n=4425). Následná data budou v rámci celorepublikového sběru získávána v roce 2014 s očekávaným počtem repondentů v rozmezí 4500-5000. Nadváha a obezita bude klasifikována prostřednictvím mezinárodních „cut-off“ skóre pro tělesnou hmotnost a výšku. Úroveň PA, sedavého chování a stravovacích návyků bude kvantifikována prostřednictvím standardizovaného HBSC dotazníku. Hlavním cílem projektu je odhalit trendy ve vývoji výskytu nadváhy a obezity, PA a sedavého chování českých školáků ve věku 11 až 15 let. Dílčím cílem bude zjistit vliv sedavého chování, PA a stravovacích návyků na výskyt nadváhy a obezity dívek a chlapců v jednotlivých věkových kategoriích.

Posílení odborného potenciálu výzkumných týmů v oblasti podpory pohybové aktivity na Univerzitě Palackého (2012 – 2015)

ESF; CZ.1.07/2.3.00/20.0171
Hlavním cílem projektu je pod vedením dvou zahraničních expertů vytvoření nového vědeckého týmu v oblasti mezinárodní výzkumné studie HBSC, zdravého životního stylu, podpory pohybové aktivity, spirituality a zážitkové pedagogiky na Fakultě tělesné kultury Univerzity Palackého v Olomouci. Dílčími cíli projektu jsou vytvoření podpůrné personální a materiálně technické infrastruktury týmu; zvyšování odborné kapacity týmu, jeho zapojení do mezinárodních sítí a projektů; realizace organizované výměny informací a zkušeností mezi výzkumnými institucemi; formování mladých výzkumných pracovníků a podpora jejich vědecké práce.

Volný čas dětí školního věku - HBSC studie (2013 – 2014)

IGA; FTK_2013_020
Způsob trávení volného času dětí a mládeže hraje důležitou roli z hlediska psycho-sociálního vývoje dětí a aktivní trávení volného času je zároveň důležitou determinantou zdravého a aktivního životního stylu dětí. HBSC studie, která se zabývá zdravotním chováním dětí a mapuje jejich životní styl, však řeší otázky volného času pouze okrajově. V České republice zároveň není k dispozici validovaný nástroj - dotazník, kterým by bylo možné komplexně volný čas dětí zmapovat. Základním cílem projektu je v návaznosti na HBSC studii v ČR vytvořit dotazník zaměřený na volný čas dětí a mládeže (11, 13 a 15 let) a provést jeho validaci v České republice a na Slovensku. Dále pak provést pilotní sběr dat na reprezentativním vzorku českých a slovenských dětí. Validovaný dotazník bude dále využit při následující studii HBSC v roce 2014, dále bude dotazník využíván v dalších výzkumných projektech na Katedře rekreologie FTK UP v Olomouci. Smyslem je vyvinutí takového nástroje, který
by mohl být dále využíván v zemích střední a východní Evropy.
 

Podpora českého výzkumného týmu v rámci HBSC research network (2014 – 2016)

GAČR; INGO II (LG14043)
Účelem projektu je zabezpečit/udržet přístup českého týmu v rámci skupiny HBSC k vědeckému know-how a datovým zdrojům HBSC, které jsou postupně budovány více jak 30 let ve 43 zemích v posledních třech dekádách. HBSC research network je mezinárodní aliance výzkumných pracovníků spolupracujících na mezinárodní vědecké studii zaměřené na děti a školáky: Health Behaviour in School - aged Children (HBSC). Od roku 1983 je studie HBSC kolaborativní studií Regionálního úřadu WHO pro Evropu a její výzkumná zpráva vychází pod hlavičkou WHO každé 4 roky. HBSC je významnou vědeckou autoritou v oblasti výzkumu zdraví dětí a mládeže. Výzkumné konsorcium publikovalo již více než 700  vědeckých článků v časopisech s impakt faktorem.

Podpora českých zástupců v řídících strukturách HBSC research network (2014 – 2016)

GAČR; INGO II (LG14042)
Účelem projektu je zvýšit prestiž českého týmu v rámci skupiny HBSC a současně podpořit reálný dopad na přípravu výzkumného protokolu pro rok 2018. Členové řídících orgánů a pracovních skupin se setkávají pravidelně 2 krát ročně na 3
– 4 denních meetinzích (jarním a podzimním). Meeting je vždy organizován jinou členskou zemí. Zájmem českého týmu je ve schématu INGO II Poplatek získat podporu účasti lídra českého týmu na schůzkách PI Assembly a českých zástupců v ECG Early Careers Group a RG pro Střední a Východní Evropu.

Metodologické přístupy výzkumu experiential education v anglofonním prostředí a adaptace vybraných možností do podmínek české zážitkové pedagogiky (2013 – 2014)

IGA; FTK_2013_023
Projekt se skládá ze dvou částí, z teoretické a praktické. Teoretická část mapuje poznatky o metodologických aspektech v anglofonní oblasti „experiential education“ a přenáší je do českého prostředí. Výstupem této části  projektu  bude inventář přiřazující k jednotlivým zkoumaným tématům a definovaným fenoménům z oblasti zážitkové pedagogiky (design kurzu, účastnická skupina, programové prostředky apod.) využívané metodologické postupy a rovněž konkrétní nástroje (specifikované dotazníky aj.). Praktická část využívá zahraničních zkušeností k metodologickému upřesnění výzkumu zaměřeného na dopad kurzu na účastníky.

Retrospektivní výzkum dopadu zimních kurzu využívajících metod zážitkové pedagogiky na účastníky (2014)

IGA; FTK_2014_011
Projekt je zaměřen na retrospektivní výzkum dopadu zimního kurzu využívajícího metod zážitkové pedagogiky (konkrétně projektu Život je gotickej pes Prázdninové školy Lipnice) na osobnost účastníka v kontextu jeho dalšího života. Pro tyto účely bude využit kvalitativní přístup, konkrétně metoda interpretativní fenomenologické analýzy (IPA), která se zaměřuje na individuální zkušenosti jednotlivců a na to, jakým způsobem tito jednotlivci rozumí své zkušenosti. Kvalita provedení plánovaného výzkumu bude podpořena konzultacemi s odborníky na kvalitativní přístup výzkumu a také odborným vyškolením výzkumníků v rámci workshopu London IPA Training. Výsledky výzkumu budou publikovány v odborných časopisech, prezentovány na mezinárodních konferencích a využity v disertačních pracích studentu.

Výzkum, Vývoj, Vysočina – cesty k vědění VŠPJ (2012 – 2014)

ESF; CZ.1.07/2.3.00/350029
Dvouletý projekt zaměřený na popularizaci výzkumu a vývoje mezi studenty bakalářských studijních programů Vysoké školy polytechnické v Jihlavě (VŠPJ) a žáky vybraných středních škol, dále na systematické vzdělávání pracovníků VŠPJ v oblasti metodiky výzkumu a vývoje, jejich popularizace a prezentování. Katedra rekreologie FTK UP je v projektu partnerem VŠPJ.

Zpravodajství z UP
Stránka aktualizována: 05. 02. 2015, Martin Nosek