Asociace mezi sebehodnocením výkonnosti žáků a jejich vztahem k vyučovacím jednotkám tělesné výchovy: Využití krokoměrů
Garanti
Mgr. Jana Vašíčková, Ph.D.
Mgr. Filip Neuls, Ph.D.
Řešitelský tým
Bc. Lucie Hauptmannová; Bc. Daniel Moškoř; Bc. Adam Šimůnek; Bc. Lucie Vysloužilová
Poskytovatel financí
Univerzita Palackého, Interní univerzitní grant (IGA: FTK_2013_010)
Doba trvání projektu
2013–2014
Cíle
Cílem projektu je objasnění vztahu mezi sebehodnocením výkonnosti žáku, jejich vztahem
k vyučovacím jednotkám tělesné výchovy s rozdílným obsahem a množstvím pohybové aktivity vyjádřené celkovým počtem kroků v dané jednotce
Realizace
Rozdíly v úrovni výkonnosti a vztah žáků k VJTV budeme posuzovat pomocí dotazníku Diagnostika vyučovací jednotky TV u respondentů na základních a středních školách. Předpokládáme, že se v jednom roce do projektu zapojí 800-1000 žáků a studentů, ať už v rámci pedagogických praxí nebo detailnějším šetřením. Pohybovou aktivitu ve vyučovacích jednotkách tělesné výchovy budeme určovat pomocí množství vykonaných kroků za danou dobu přepočítanou na jednotku času (minuty). Školy, které oslovíme pro detailnější šetření, budou vybrány v okolí místa bydliště zapojených studentů/spoluřešitelů projektu. Po dohodě s učitelem tělesné výchovy navštívíme konkrétní třídu. O přestávce se žáci seznámí s krokoměry a vloží svůj údaj o tělesné hmotnosti. Přístroje se vynulují a výzkumník zapíše přesný čas zahájení výuky. Na závěr monitorování opět zaznamená čas ukončení. Ke konci hodiny žáci dostanou dotazníky, které během 5 minut vyplní a odevzdají. Do dotazníku učitel vyplní podrobnější informace o realizované vyučovací jednotce. Toto měření proběhne celkem 2x, kde rozdíl v hodinách TV bude pouze v míře zatížení žáku (nikoliv v obsahu). Získané údaje studenti zadají do připraveného programu a proběhne analýza dat vzhledem k řešení výzkumných problému. Očekávaný přínos projektu představuje objasnění asociací založených na self-determination teorii, jenž vstupuje a ovlivňuje chování respondentů také v tělesné výchove. Dalším přínosem bude zapojení studentů magisterského programu do řešení výzkumného úkolu od začátku, po realizaci, zadání dat, řešení výzkumných otázek a zpracování závěrečné práce nebo psaní příspěvků pro odborný časopis. Praktickým výstupem by mělo být zjištění, jak rozdílný obsah školní TV může ovlivnit nejen zapojení žáků do edukačního procesu, ale také vztah žáků k pohybové aktivitě, která by měla být součástí jejich budoucího zdravého životního stylu. Dalším přínosem by mohla být kvantifikace vyučovacích jednotek z hlediska počtu kroků v závislosti na obsahu tělesné výchovy, věku a pohlaví žáků.