Objektivizace monitoringu transportu adolescentů v souvislosti se školou
Řešitelé
Mgr. Petra Nováková Lokvencová
prof. PhDr. Karel Frömel, DrSc.
Mgr. Michal Kudláček, Ph.D.
Pregraduální studenti
Bc. Soňa Pochylá, Bc. Tomáš Valentík, Bc. Vojtěch Cakl
Poskytovatel financí
Univerzita Palackého, Interní univerzitní grant (IGA: FTK_2012_018)
Doba trvání projektu
2012-2013
Cíl
Hlavním cílem výzkumu je navázat na již realizovaný výzkum FTK_2011_017 „Aktivní transport 15 až 16letých žáků související se školní docházkou“, v rámci kterého byl vytvořen programový modul pro systém INDARES zaměřený na analýzu tras a forem transportu do školy na mapovém podkladu a tento modul ověřit ve školské praxi. Dále charakterizovat aktivní transport (AT) na základě výsledků získaných z tohoto modulu a dotazníku a dat z měřících přístrojů, charakterizovat AT do a ze školy z hlediska celkové úrovně PA, analyzovat rozdíly v úrovni AT mezi dívkami a chlapci, přispět k pohybové gramotnosti žáků související s AT a posílit mezipředmětovou integraci (výuka zeměpisu, matematiky, biologie/přírodopisu). Pomocí systému INDARES a v něm obsažených online dotazníků získat další data charakterizující úroveň habituální PA.
Realizace
Výzkum bude realizován na čtyřech školách v roce 2012. Výzkumný soubor bude činit 200 žáků ve věkovém rozmezí 15-18 let. Školy budou vybrány záměrně. Pohybová aktivita bude monitorována celý týden pomocí krokoměru a akcelerometru ActiGraph s důrazem na AT související se školou, společně se zápisem do záznamního archu, kde bude zaznamenán příchod a odchod ze školy, doba a druh trvání PA a pohybové inaktivity (PI).Pro charakteristiku AT bude využit modul internetového systému INDARES, který okamžitě poskytne probandům zpětnou vazbu. Výzkum naváže na předchozí výzkumy FTK_2010_021 „Škola zdravého a pohybově aktivního životního stylu 15 až 16letých žáku“ a na FTK_2011_017 „Aktivní transport 15 až 16letých žáků související se školní docházkou“ a na četné výzkumy CKV. Jeho výsledky by měly přispět k objasnění charakteru AT a ukázat jeho význam v celkové denní PA adolescentů. Zároveň by se měl ověřit nově vytvořený programový modul v systému INDARES ve školské praxi.Výzkum přinese nová fakta pro odborníky, vedení škol, učitele a širokou veřejnost o AT a měl by tak podpořit využívání aktivních forem transportu u adolescentů. Dále by měl výzkum přispět k pohybové gramotnosti žáků související s AT a v neposlední řadě posílit mezipředmětovou integraci.