Aktivní transport 15 až 16letých žáku související se školní docházkou
Řešitelé
Mgr. Petra Nováková Lokvencová
prof. PhDr. Karel Frömel, DrSc.
Mgr. František Chmelík, Ph.D.
Mgr. Jan Dygrýn
Pregraduální studenti
Bc. Petra Hromádková, Bc. Pavel Hennrich, Bc. Lukáš Jakubec
Poskytovatel financí
Univerzita Palackého, Interní univerzitní grant (IGA: FTK_2011_017)
Doba trvání projektu
2011-2012
Cíle
Hlavním cílem výzkumu je získat objektivní informace o aktivním transportu do a ze školy v kontextu s celkovou denní pohybovou aktivitou 15-16letých žáků. Dále charakterizovat AT do a ze školy z hlediska celkové úrovně PA, analyzovat rozdíly v úrovni AT mezi dívkami a chlapci, přispět k odhalení korelátů AT 15 až 16letých žáků a vytvořit programový modul v systému INDARES zaměřený na analýzu tras a forem transportu do školy na mapovém podkladu. Pomocí systému INDARES a v něm obsažených online dotazníků získat další data charakterizující úroveň habituální PA. Součástí výzkumu bude vytvoření nového programového modulu v systému INDARES. Výzkum by měl přinést nová fakta pro odborníky, vedení škol, učitele a širokou veřejnost, a tak přispět k využívání a podpoře aktivních forem transportu nejen u dětí a mládeže.
Realizace
Výzkum bude realizován na osmi školách. Výzkumný soubor bude činit 400 žáků ve věkovém rozmezí 15-16let. Vybrány budou záměrně školy, kde spolupracující studenti magisterského studijního programu absolvují svou pedagogickou praxi. Pohybová aktivita bude monitorována z pomocí krokoměru (celý týden) s důrazem na AT do/ze školy. V rámci celotýdenního monitoringu proběhne třídenní monitoring s nutností jednoho víkendového dne prostřednictvím přístroje Actitrainer společně se zápisem do záznamního archu, kde bude zaznamenán AT (způsob, délka trvání), příchod a odchod ze školy, doba a druh trvání PA a PI. Pro charakteristiku AT a PA bude zároveň využit internetový systém INDARES, který okamžitě poskytne probandům zpětnou vazbu. Výzkum naváže na předchozí výzkum FTK_2010_021 “Škola zdravého a pohybově aktivního životního stylu 15 až 16letých žáků“ a na četné výzkumy CKV. Jeho výsledky by měly přispět k objasnění vztahů mezi AT a celkovou denní úrovní PA ve školních a víkendových dnech. Zároveň by se měly odhalit nejvýznamnější koreláty AT mládeže.